תרפיה במוסיקה לטיפול בקשיים רגשיים

תרפיה במוסיקה היא תהליך טיפולי אשר במהלכו משתמשים במוזיקה על תקן אמצעי ביטוי שאינו מילולי.

טיפול זה מתאים לילדים החל מגיל 3, למבוגרים בכל גיל ואף ללוקים בקשיים שונים – שכליים, רגשיים, חברתיים, פיזיים קוגניטיביים ועוד.

כל אחד יכול למצוא אפיק מתאים לביטוי

בהיותה חלק מתחום הטיפול באומנות, מוזיקה, כמו גם תחומים אחרים באמנות, היא כלי לביטוי רגשי שאינו מילולי. בתוכו יכול כל אדם למצוא את אפיק הביטוי המתאים לו, בין אם מדובר על ציור, נגינה, שירה, פיסול, ואפילו משחק (acting).

הביטוי הלא מילולי של המוזיקה הוא מלא רגש, אך בגלל צורתו הבלתי אמצעית, זוהי צורה של ביטוי שהצליחה להגיע לרבדים עמוקים ביותר בנפש וברגש, להתחבר כדי להרגיע או כדי להוציא החוצה רגשות חבויים, באופן שאינו מאיים.

משום כך, תרפיה במוזיקה מתאימה מאוד לבני נוער למשל, אשר מתמודדים עם סערות רגשיות לא פשוטות, במיוחד אם הבסיס שלהם לחיים – המשפחה – אינו מתפקד כראוי.

עם זאת, כאשר מדובר על אנשים שאין להם קושי קוגניטיבי, או שכלי להתבטא באופן מילולי, אפשר להשתמש בהמשך הטיפול, בהתאם לקצב ההתקדמות של המטופל, לשלב גם ביטוי מילולי בתוך המנגינה.

איך מתבצע טיפול רגשי בעזרת מוזיקה?

מהלך הטיפול עשוי להשתנות בהתאם לצרכי המטופל ויכולותיו, כמו גם בהתאם להעדפות המטפל.

לכן, ייתכן טיפול קבוצתי שבו המטופלים בוחרים כלי נגינה שונים, או שרים ביחד.

לעומת זאת ייתכן טיופל פרטני, או זוגי, שבו מטופלים מאזינים יחד למוזיקה, בוחרים כלי נגינה, מתנסים בהם ולומדים להכיר את הפוטנציאל הגלום בהם ולבסוף אף לומדים לכתוב, להלחין, להקליט ולהופיע, ככלי לביטוי רגשי.

ניתן ליישם תרפיה במוזיקה על ידי שימוש בדמיון מודרך, תנועה, שירה, נגינה, אלתור ועוד.

איך מוזיקה הפכה לכלי טיפולי?

מוזיקה היא, כאמור, כלי ביטוי שאינו מילולי. משום כך היא מצליחה לגעת בנפש באופן בלתי אמצעי, בקלות ובמהירות. היא מסוגלת להרגיע ולהעניק שלווה, היא מסוגלת להקל על מצבי חרדה.

אבל יש במוזיקה גם סדר וארגון, שבאים לידי ביטוי במקצבים ובבחירת הצלילים, עיבודים וכלי נגינה ספציפיים ועוד. משום כך, המוזיקה יכולה להביא את המטופל לתחושה של יכולת מחודשת, של החזרת תחושת השליטה לחיים ואף לחבר את המטופל לתחושה המוגנת של שהות ברחם אימו, בעקבות האזנה למקצבים ספציפיים, המזכירים את קצב הלב.

תוצאות אפשריות של תרפיה במוזיקה

ניתן להציב יעדים עבור תהליך טיפולי של תרפיה במוזיקה לטיפול בקשיים רגשיים, בתחומים שונים ורחבים. הטיפול יכול לסייע למטופל לעבוד על קשר רגשי עם אנשים אחרים, תקשורת והקשבה לעצמי, יצירת קשר לא מילולי, ביטוי אישי ואפילו תקשורת במסגרת קבוצתית.

המקום הבטוח, אשר אותו מספק המטפל, באמצעות הנחיה נכונה ומקצועית של הטיפול, מאפשר למטופל להשתמש במוזיקה בתור כלי לביטוי עצמי – כאשר הוא חש בטוח מספיק כדי להיחשף, אך המוזיקה היא זו המספקת לו את האמצעי להתבטא בדרך ייחודית, לרכוש כלים חדשים להתמודדות עם החיים ועם קשיים רגשיים בתוך החיים ואף לחדש את חוויית האמון בבני אדם, כדי לחזור לנהל מערכות יחסים תקינות עם הסובבים אותו.

לסיכום

מוזיקה היא כלי טיפולי רב עוצמה, המאפשר למטפלים לסייע לאנשים הזקוקים לסיוע בהתמודדות עם קשיים רגשיים, כמו חוסר ויסות רגשי, התמודדות עם טראומות שונות, חיזוק הדימוי העצמי והאמון בבני אדם, חיזוק יכולות תקשורת עם הסביבה ואך יוזמה, ביטוי רגשי ויצירה.

אופי הטיפול מותאם אישית לצרכי המטופל ובשל כך, כל אחד יכול לקבל תרפיה במוזיקה, שתתאים לצרכים שלו.

דילוג לתוכן