טיפול רגשי לילדים ונוער

עבור רבים מהמבוגרים, הילדות נראית כמו חלום רחוק, מתוק וקסום, אבל מעשה, ילדים רבים חווים ילדות קשה באופן מיוחד ואפיו ילדות שנראית לכם רגילה, אך עבור חלק מהילדים היא קשה במיוחד, בגלל רגישויות שונות, קושי התפתחותי ועוד.

רגשות כמו פחד, כעס וצער, הם חלק בלתי נפרד – גם מתקופת הילדות, כאשר עצם היותם בלי שליטה חלקית בלבד על חייהם, הופכת לעיתים את הקושי גדול הרבה יותר.

למה ילדים צריכים טיפול רגשי?

ילדים ונוער חווים קשיים אחרים מהמבוגרים, אך אלה עדיין קשיים מורכבים, אשר לעיתים קרובות מותירים את הילד פגוע, מבולבל, כואב וחסר אונים. לא תמיד מדובר על מקרים קשים של התעללות, כי לפעמים הקשיים ה"רגילים" של החיים יכולים גם הם להכריע ילדים ובני נוער, שנאלצים להתמודד איתם בכוחות עצמם.

ילדים אשר חווים פירוק של התא המשפחתי, ילדים שעוברים קשיים חברתיים מהותיים בבית הספר, לדים שמאבדים את החבר/ה הכי טוב/ה בגלל מעבר דירה, או חלילה מוות ואפילו ילדים שפשוט קשה להם להתמודד עם היומיום מסיבות לגמרי אחרות.

קשיים אלה רק נוספים על קשיי היומיום של כל הילדים באשר הם – החלפת מסגרת חינוכית, עמידה בדרישות לימודיות, השתלבות חברתית ועוד.

נוסף על כך, יכולותיהם הרגשיות של ילדים אינן מפותחות ויציבות כשל מבוגרים ולכן הקושי עשוי להיות אף גדול יותר.

סימנים שכדאי לקחת את הילד לטיפול רגשי

טיפול רגשי לילדים יכול להביא תועלת עוד בשנים המוקדמות ביותר לחיים וגם כמובן בתקופות מאוחרות יותר של הילדות, כמו גיל ההתבגרות.

קשיים שונים ממקור רגשי יכולים להופיע בכל גילאי הילדות ולכן יש לשים לב למצבים כגון אלה:

  • קשיים בשינה
  • בררנות מוגזמת באכילה
  • עצבנות קיצונית
  • פחדים קיצוניים
  • התרחקות מסביבה חברתית
  • קושי ביצירת קשרים חברתיים
  • קושי בקבלת סמכות הורית ועוד.

טיפול רגשי לילדים יכול לסייע במידה משמעותית מאוד בכל אחד מסוגי הקשיים הללו ועוד רבים אחרים.

סוגים של טיפול רגשי לילדים ונוער

כיום במדינת ישראל אפשר למצוא מגוון רחב של אפשרויות טיפול רגשי לילדים ונוער, באופן מסובסד דרך קופות חולים ואף באופן פרטי. ניתן למצוא טיפולי רגשיים בתחום הטיפולים באומנות, או טיפול בעזרת בעלי חיים, שחייה טיפולית ועוד.

כל אחד מסוגי הטיפולים הללו פועל על המטופל בצורה מעט שונה, אם כי כולם מאפשרים הגדרה מסודרת של יעדי הטיפול ותהליכי טיפול מסודרים, כדי להגיע ליעדים באופן מוצלח.

תרפיה במוזיקה

תרפיה במוזיקה מתקיימת בצורות שונות – להקה, מקהלה, טיפול קבוצתי, או פרטני. אפשר להשתמש בטכניקות טיפול שונות תוך כדי האזנה, או נגינה, תנועה וריקוד, או כתיבה והלחנה ואפילו הפקת מופעים של מוזיקה.

השיטות השונות לטיפול בעזרת מוזיקה משפיעות על טווח רחב של מצבים רגשיים, גופניים ושכליים, מוטוריים וקוגניטיביים ועוד.

התוצאות מדהימות בשל היותה של המוזיקה שפה לא מילולית, אשר מקלה, במיוחד על ילדים ונוער, להתבטא ולהציף רגשות.

לסיכום

טיפול רגשי לילדים ונוער יכול להיות יצירתי, מהנה ומעשיר. 

פשר לבחור מתוך מגוון סוגי טיפולים רגשיים, אשר נעים בין פסיכותרפיה מסורתית, לטיפולים משלימים, כמו טיפול באומנות, תרפיה במוסיקה, טיפול בעזרת בעלי חיים, שחייה טיפולית ועוד.

כל אחד מהתחומים הללו משפיע על הרגש, המחשבה, התפיסות ואפילו על תהליכים פיזיולוגיים, בצורות שונות ולכן אפשר למצוא את סוג הטיפול המתאים ביותר לצרכי המטופל.

ניתן לבחור טיפול דרך קופות החולים או באופן פרטי וניתן לבחור את סוג הטיפול לפי העדפות הילד והמלצות המטפלים.

דילוג לתוכן