טיפול במוסיקה לאנשים בעלי אוטיזם

טיפול באנשים בעלי אוטיזם יכול להיות מאתגר לעיתים קרובות. 

לא תמיד אפשר לראות אם חלה התקדמות במהלך הטיפול, בעיקר כאשר המטופל לא מקיים קשר עין תקין ולא מתקשר עם הסביבה באופן רגיל.

יחד עם זאת, יש מגוון רחב של טיפולים, אשר מיועדים לשפר מיומנויות חברתיות ואת איכות החיים של המטופלים ועושים זאת בהצלחה בלתי מבוטלת, אשר תרפייה במוזיקה היא אחת מהם.

אפיק תקשורת אלטרנטיבי

אחד הקשים המרכזיים שנתקלים בהם כאשר מטפלים, או חיים עם אדם, או ילד לוקה באוטיזם, הוא קושי תקשורתי.

קושי זה נע על רצף ארוך של רמות, כאשר הוא מתחיל ברמה של חוסר תקשורת מוחלט, בין אם מילולית ובין אם לא מילולית.

על הקצה השני של הרצף אפשר למצוא מטופלים שיש להם יכולות תקשורת מפותחות מאוד, אך עדיין מוגבלות ביחס לאנשים שאינם לוקים באוטיזם.

משום כך, שפה לא מילולית, כזו שאפשר להתחבר אליה בקלות, להתבטא ולהתחבר אליה בקלות, כמו מוזיקה – היא בבחינת קרש הצלה של ממש.

זהו אפיק תקשורת אלטרנטיבי מופלא ויצירתי, אשר מאפשר תקשורת עמוקה, שינה מילולית כלל.

השפעות הטיפול במוסיקה על אוטיסטים

מוזיקה יכולה להרגיע את המטופל, אך גם לתת לו אמצעי לביטוי רגשות – גם אם אלה רגשות קשים כמו כעס, פחד וכן הלאה.

נוסף על כך, מוזיקה מספקת למטופל אמצעי נוסף ויעיל לשיפור יכולת מוטורית עדינה וגסה, כמו גם עקרונות שונים בתחום התקשורת הבינאישית.

על אף שהמוזיקה אינה הנושא המרכזי של הטיפול, היא מצליחה לסייע למטופל ולמטפל להשיג יעדים טיפוליים מגוונים ואף לשמור עליהם בטווח הארוך, בתור כלים שנרכשו ומיושמים על ידי המטופל באופן קבוע.

נוסף על אלה, טיפול במוסיקה משפיע על יכולת המטופל ליצור קשר עין, לשפר את יכולת ההקשבה שלו, לפתח יכולת הנאה, יכולת הבעה רגשית ואף יכולות חשובות אחרות כמו למשל זיהוי חלקי גוף.

היתרונות העצומים של טיפול בעזרת מוזיקה, הופכים את השיטה יעילה מאוד לא רק ללוקים באוטיזם, כי אם גם לאנשים עם מגבלות פיזיות, פגועי נפש, נוער בסיכון, ילדים עם קושי התנהגותי, אנשים עם בעיות שכליות, או קשיים חברתיים ועוד.

כלי נגינה מתאימים לטיפול במוזיקה ללוקים באוטיזם

כלי נגינה מכל הסוגים משמשים את המטפלים באמצעות מוזיקה באופן כללי.

גם כאשר מדובר ספציפית בטיפול בלוקים באוטיזם, נעשה שימוש במגוון רחב של כלי נגינה, בהתאם לאופי הטיפול, מטרותיו, העדפות המטופל וכן הלאה.

כך למשל, בטיפול קבוצתי ניתן לפזר בחדר כלי נגינה שונים ולתת למטופלים לבחור את כלי הנגינה העדיפים עליהם.

אם מדובר על אנשים ברמת תפקוד נמוכה מאוד, ניתן לעשות שימוש בכלי נגינה פשוטים במיוחד, כמו קערות טיבטיות, או כלי הקשה בסיסיים אחרים.

בנוסף, יש לקחת בחשבון, בעיקר כאשר מדובר על מטופלים לוקים באוטיזם, כי בתחילת התהליך הטיפולי, הם נוטים להתנהגות פסיבית יותר ולכן בשלבים הראשונים ניתן להשמיע להם מוזיקה כדי למקד את הטיפול ביכולת האזנה והקשבה.

בשלבים הבאים ניתן יהיה לשתף את המטופל ביצירה עצמה, כאשר המטופל יכול לבחור את כלי הנגינה המתאים לו, או לשיר במקום לנגן.

לסיכום

טיפול בעזרת מוזיקה הוא כלי רב עוצמה, שיש לו יכולת לגעת ישירות בנפש האדם. 

בזכות העובדת היותה אמצעי תקשורת לא מילולי, מוזיקה מאפשרת גם לאנשים עם קשיים בתקשורת, ליצור קשר בדרך מתאימה להם, להתחבר לאנשים אחרים, להביע רגשות ולפתח יכולות שונות, שלא מתפתחות אצלם באופן טבעי.

דילוג לתוכן