טיפול רגשי לקשישים

טיפול רגשי לקשישים מיועד לסייע להם להתמודד עם קשת רחבה של קשיים, אשר מכבידים על הנפש ומקשים על ניהול שגרת חיים תקינה. קשיים אלה יכולים להתרחש בתחומים שונים של החיים אך יכולים גם לקבל מענה מתוך קשת רחבה של אפשרויות טיפול מגוונות.

אז אילו סוגי טיפולי אפשר למצוא ואיך הם יכולים לעזור?

טיפול רגשי לקשישים – למה צריך את זה?

קשישים חווים באופן טבעי קשיים ייחודיים לגיל השלישי, בתוכם אובדן חברים ובני משפחה, תחושה של "בגידת הגוף" בעקבות הזקנה, התרחקות של המשפחה הגרעינית כאשר הילדים מתבגרים והופכים להיות עסוקים מאוד, מעבר לבית אבות, אובדן תחושת שליטה, אובדן תחושת נחיצות ועוד.

משום כך קשישים רבים סובלים מתחושות של חרדה, עצב, ריקנות ודיכאון, אשר משפיעים באופן ישיר על איכות החיים שלהם.

טיפול רגשי מסייע להציף את הרגשות והמחשבות אשר גורמות לקשיים הרגשיים, להתמודד איתן ולמצוא דרכים לנתב אותם למקומות טובים יותר.

סוגי טיפול רגשי לקשישים

קיימים בישראל עשרות סוגים של טיפולים רגשיים לקשישים ובכלל, כאשר בתוכם אפשר למצוא את הטיפול הבסיסי והישיר באמצעות פסיכותרפיה, אך כיום קיימות אינספור שיטות טיפול הנובעות מן הפסיכותרפיה ומסייעות לאנשים להתמודד עם הקשיים בדרך המתאימה להם ביותר.

תרפיה באומנות לקשישים

שיטות תרפיה באומנות מגיעות מן הפסיכותרפיה ומבוססות עליה, אך מאפשרות למטופלים להתבטא בדרכים שאינןמילוליות ולכן מקילות מאוד לעיתים קרובות על הגישה לרגש. כך ניתן ליישם תהליך טיפולי נעים (יחסית), יצירתי וקל יותר – במיוחד למי שמתקשה בביטוי מילולי.

אפשר למצוא מגוון שיטות תרפיה באומנות, אשר אחת מהן היא תרפיה במוזיקה.

תרפיה במוזיקה לקשישים

תרפיה במוזיקה לקשישים עושה שימוש באלמנטים מגוונים מעולם המוזיקה, כדי לאפשר לקשישים להתחבר לרגשות ולהביע אותם – בקצב המתאים להם.

המטופל יכול להגדיל, יחד עם המטפל, את היעדים לטיפול. המטופל עשוי לבחור גם את השיטה המתאימה ואת כלי הנגינה מתוך מגוון רחב.

אפשר ליישם טיפול במוזיקה במסגרת קבוצתית או פרטנית.

אפשר להאזין למוזיקה, או לנגן אותה, לשיר, או לרקוד לצליליה ועוד.

מגוון רחב של יעדי טיפול אפשריים

המגוון הרחב של בעיות נפוצות אצל קשישים, בעיקר במישור הרגשי, אך גם במישורים אחרים, הופל את הטיפול בעזרת מוזיקה למענה אידיאלי.

מחקרים הוכיחו לא אחת, כי תרפיה במוזיקה יכולה להשפיע לטובה על מצבים של כאב כרוני, לסייע בהתמודדות עם אלצהיימר ודמנציה, לסייע בהתמודדות עם קשיים מוטוריים ולחזק יכולות מוטוריקה עדינה וגסה.

המקצבים והצלילים של מנגינות שונות פועלים כגורם מרגיע ומנחם, מסייעים להפחתת מצבי חרדה, אך גם מאפשרים להפחית בעיות כמו יתר לחץ דם למשל.

מוזיקה היא צורה מובנית ומאורגנת של אומנות, המצריכה את היוצרים לגייס את יכולות הארגון שלהם כדי ליצור אותה ואילו למאזינים היא מאפשרת להתחבר מחדש לתחושות של סדר והחזרת תחושת השליטה לחיים.

קל ונעים להשתמש בשיטה זו של תרפיה, אשר מטבעה מכניסה שמחת חיים לתהליך ומאפשרת למטופלים להתחבר בקלות רבה יותר לצדדים חיוביים בחיים, לחזק צדדים אלה ולהעצים אותם גם בהיבטים אחרים של החיים – מחוץ למסגרת הטיפולית.

לסיכום

טיפול רגשי לקשישים יכול להתבצע בצורות מגוונות ורבות, לסייע להם להתמודד עם קשיים רגשיים גדולים, אשר פוקדים באופן קבוע את בני הגיל השלישי.

טיפולים אלה מאפשרים לעיתים קרובות התמודדות קלה יחסית ונעימה, עם הקשיים הללו, מעניקים למטופלים כלים פונקציונליים להתמודדות עם חיי היומיום, עם שינויים בחיים ואף מעניקים להם אפשרות לפתח ולחזק יכולות חשובות בתחומים רבים אחרים.

דילוג לתוכן