טיפול במוזיקה לחינוך מיוחד

החינוך המיוחד בישראל מתייחס למגוון עצום של מצבים וקשיים אצל תלמידים.

ילדים אלה עשויים לסבול מפיגור שכלי, או אוטיזם, תסמונות שונות, או בעיות פיזיולוגיות, כמו לקות ראיה או לקות שמיעה.

ילדים אחרים יכולים לסבול מהפרעה נפשית או רגשית קשה, הפרעות התנהגות ועד הפרעות קשב.

יחד עם זאת, יש לילדי החינוך המיוחד גם מאפיינים משותפים, אשר אחד מהם הוא התועלת שהם יכולים להפיק מהטיפול בעזרת מוזיקה.

חשיבות האבחון לצורך הטיפול

אחד הכלים החשובים העומדים לרשותם של צוותים חינוכיים במסגרות חינוך מיוחד הוא האבחון. אבחון מדויק של הבעייה, ההפרעה, או הקושי, מאפשר לצוות המטפל לבחור בצורה מדויקת את האמצעים המתאימים לצורך קידום של הילד וטיפול בו.

גם כאשר בוחרים את הטיפול המתאים באמצעות מוזיקה, אבחון מדויק של סוג הבעיה יכול לעזור למקד את יעדי הטיפול, כמו גם את האמצעים המתאימים והשיטות המתאימות ביותר עבור המאפיינים הייחודיים של הילד, או הילדים.

איך טיפול במוסיקה לחינוך מיוחד יכול לעזור?

מוסיקה היא שפה לא מילולית, המאפשרת לילדים וכן למטפלים, גישה ישירה לרבדים עמוקים בנפש ובשכל. יש לה השפעה מרגיעה ומנחמת, אך היא יכולה גם לסייע למתן מצבי חרדה ואף להחזיר את תחושת השליטה בחיים, הרבה בזכות המקצבים המאורגנים האשר הם חלק בלתי נפרד מכל מנגינה שהיא.

הילדים יכולים להאזין, או לנגן, לשיר, או לרקוד לצלילי המנגינה שהם בוחרים.

הם יכולים להשתתף בטיפול קבוצתי אשר במהלכו הם לוקחים חלק בחוויה משותפת עם ילדים נוספים, או להשתתף בטיפול פרטני, המאפשר להם מרחב בטוח וזהיר, לחשיפה.

הצלילים והקצב של המוזיקה משפיעים על המוח באופן ישיר, כאשר הם מעודדים הפרשה של הורמונים מרגיעים לצד הורמונים מעוררי תחושות של אמון ואהדה כלפי הזולת.

הורמונים אלה מלבד ההשפעה המיטיבה שלהם על הרגשות הפנימיים, מסייעים גם בהיפתחות כלפי אחרים ולכן מאפשרים גם יצירת קשרים בינאישיים בריאים יותר.

דגשים שונים עבור ילדים שונים בחינוך המיוחד 

בחינוך המיוחד, כאמור, נמצאים ילדים עם צרכים ייחודיים אינדיבידואליים, כלומר – כל ילד הוא בעל צרכים מיוחדים אחרים.

חלק מהילדים הם בעלי מגבלות פיזיולוגיות. במקרה זה הטיפול במוזיקה יכול לסייע להם להתגבר על קשיים רגשיים בעקבות המצב הפיזי, אך גם לחדד כישורים מוטוריים, להתגבר על כאב, לפתח תחושות ערך עצמי ולחזק את היכולות החברתיות שלהם.

ילדים אוטיסטים לעומת זאת, סובלים בעיקר מקושי בתקשורת. אצל ילדים אלה הטיפול מתמקד בעיקר בחיזוק יכולות תקשורת ויכולות חברתיות.

ילדים בעלי הפרעות התנהגותיות והפרעות קשב יכולים להפיק תועלת רבה מהסדר, הרגיעה ותחושת השליטה שניתן לקבל בעזרת טיפול במוזיקה וכן הלאה.

אופי הטיפול במוסיקה לחינוך מיוחד

אופי הטיפול במוזיקה לילדי חינוך מיוחד משתנה בהתאם לצרכים האישיים של הילד, לרמת ההתקדמות שלו, להעדפות אישיות שלו ואף לאלה של המטפל, כמו גם לזמינות המשאבים במסגרת הטיפולית, ליעדי הטיפול ועוד.

הטיפול יכול להתבצע במסגרת קבוצתית, כדי לחזק יכולות חברתיות ותקשורתיות, לעודד את הילדים ליצור שיתופי פעולה על ידי יצירה משותפת ועוד.

טיפול פרטני מתאים במיוחד לילדים שיש להם קושי בקבוצה, אשר זקוקים למרחב טיפולי מוגן ופרטי ,כדי להיפתח.

הטיפול יכול להתבצע תוך כדי האזנה למוזיקה, או ריקוד, שירה, או נגינה, כתיבה ואף הלחנה של שירים.

לסיכום

טיפול במוזיקה לחינוך מיוחד הוא כלי משמעותי ומגוון, המאפשר לסייע לילדים עם מגוון רחב של קשיים – גופניים, שכליים, רגשיים ועוד.

מגוון אפשרויות הטיפול לצד ההשפעה העוצמתית של המוזיקה, יכולים לעשות פלאים.

דילוג לתוכן