טיפול במוסיקה בסבסוד קופת חולים כללית

טיפול במוזיקה שייך למשפחה רחבה ונכבדת של טיפולים בעזרת אומנות.

המגוון הרחב של אפשרויות הבעה יצירתית הופך טיפולים אלה לאמצעי יעיל ועוצמתי לטיפול בשורה של קשיים – רגשיים, שכליים, פיזיולוגיים, נפשיים ועוד.

הממסד הרפואי כבר מזמן הכיר ביכולותיה של המוזיקה ככלי טיפולי ולכן כיום אפשר למצוא מגוון טיפולים בעזרת מוזיקה, בסבסוד קופת חולים כללית ואף בבתי חולים ברחבי הארץ.

טיפול רגשי לילדים ובני נוער במוזיקה

המכון להתפתחות הילד של קופ"ח כללית מציע למטופלים מגוון אפשרויות טיפול רגשי, ביניהן גם טיפול באמצעות מוזיקה.

טיפול באמצעות מוזיקה ידוע ביכולותיו לשפר מצבים רגשיים קשים, בעיקר אצל ילדים, כאשר היכולות התקשורתיות שלהם לא מספיק מפותחות, או לא קיימות, או נפגעו כתוצאה מפגיעות שונות.

המוזיקה היא שפה לא מילולית, המאפשרת לילדים ומבוגרים כאחד, להתחבר לרגשות עמוקים בלי מילים, להגיע לרבדים רגשיים עמוקים ואף להביא אותם לידי ביטוי בהמשך התהליך הטיפולי באופן מוגן ובטוח.

נוסף על כך, שימוש במוזיקה יכול לסייע לילדים לפתח תחושות ערך וביטחון עצמי, לסייע להם בפתיחה של ערוצי תקשורת עם הסביבה הקרובה והרחוקה ואף לקדם אותם לקראת פיתוח יכולות שיתוף פעולה, כמו גם יכולות מתקדמות אחרות.

טיפול במוסיקה לילדים עם קשיי תקשורת

טיפול במוסיקה יכול לסייע לפיתוח יכולות רבות, נפשיות, קוגניטיביות, מוטוריות, שכליות, תקשורתיות ועוד.

המוזיקה מספקת לילדים כלי מהנה ומאתגר, באמצעותו אפשר לפתח יכולות של הקשבה והאזנה, כחלק מיעד כולל של חיזוק יכולות תקשורת בינאישית.

בהמשך ניתן להשתמש במוסיקה ככלי להבעה לא מילולית, כדי להקל על החשש מפני חשיפה ולתת לו דרכים נוספות לביטוי יצירתי.

טיפול בנפגעי נפש בעזרת מוזיקה

בתי החולים הפסיכיאטרים בניהול קופת חולים כללית, מספקים טיפול בעזרת מוזיקה, שתפקידו לשמש אלמנט מרגיע, מעודד ומנחם עבור המטופלים, אך גם מספק להם כלי עוצמתי להבעה לא מילולית.

מטופלים יכולים לבטא את עצמם בעזרת שירה, ריקוד ונגינה, במסגרת קבוצתית, או פרטנית, ולהביא לידי ביטוי רגשות חבויים, בצורה בטוחה, מוגנת ונעימה.

כיצד מוזיקה משפיעה על המוח

שימוש במוסיקה ככלי טיפולי מקבלת משנה תוקף בזכות אינספור מחקרים שנערכו בתחום, אשר מוכיחים כי מוזיקה יכולה להשפיע בצורה ישירה על תהליכים מנטליים, פיזיולוגיים, נפשיים ועוד.

האזנה למוזיקה משחררת, בין היתר, הורמונים אחראים על תחושות עונג והנאה ולכן נחשבת בעלת השפעה מרגיעה ומנחמת, אך במקביל היא גם משחררת הורמון אחראי על יצירת קשרים קרובים עם בני אדם ולכן יכולה להקל על יכולות תקשורת ויצירת קשרים בינאישיים.

בנוסף, הוכח כי מוזיקה יכולה להקל על כאבים, גם כאשר מדובר במצב קיצוני כמו לידה למשל.

מוזיקה היא שפה מורכבת ומתוחכמת, אשר האזנה לה מסייעת בהתפתחות אזורים שונים במוח ומשפיעה לא רק על האזורים האחראים על שמיעה והאזנה, אלא על כל חלקי המוח.

בנוסף, המקצבים המוסיקליים השונים תורמים לתחושות של סדר וארגון, גם בחיים האישיים, כפי שטען גם הנוירולוג הנודע, דר' אוליבר סאקס, אשר ראה כיצד מטופליו מגיבים היטב בעת האזנה למוזיקה ואף מצליחים להתגבר בעזרתה על הפרעות נוירולוגיות חמורות.

לסיכום, מוזיקה היא לא רק מקור להנאה. היא מלווה את כל היבטי החיים לטוב ולרע, היא יכולה להשפיע על מצב הרוח ,אך גם על תהליכים עמוקים יותר במוח ובנפש האדם. משום כך היא משמשת בתור כלי טיפולי עוצמתי, המאפשר לילדים ומבוגרים כאחד, ליהנות מיתרונות רבים.

הטיפול באמצעות מוזיקה דרך קופת חולים כללית יכול לסייע למטופלים הזקוקים לחיזוק בתחום הנפשי, הרגשי, הפיזי, התפקודי והשכלי.

דילוג לתוכן