מטפלים במוסיקה בירושלים

מוזיקה היא דרך נפלאה לביטוי. היא מלווה את החיים של רוב האנשים מלידה ועד המוות ויש לה גישה ישירה למעמקי הנפש והמחשבה.

בזכות היותה כלי טיפולי שקל ונוח לשלוט בו, מוזיקה משרה ביטחון על המטופל ותומכת בתהליכי צמיחה של המטופלים.

אך מי הם האנשים שבוחרים לטפל בעזרת מוזיקה בירושלים ומהן דרישות התפקיד?

תפקידי המטפל באמצעות מוזיקה 

טיפול במוזיקה מתבצע על ידי מטפלים שיש להם זיקה, קשר, ידע וניסיון במוזיקה ברמה גבוהה. תפקידו של המטפל בתוך הסביבה המוזיקלית, הוא לספק למטופל מרחב בטוח להתבטא, אך גם ללוות את התהליך כדי למצות את הפוטנציאל של התהליך ולהביא לתוצאות מיטביות.

כלי הנגינה בתהליך הטיפולי משמשים אמצעי לביטוי רגשות, מחשבות ותחושות, בעיקר כאלה שקשה לבטא אותם באופן מילולי.

האחריות על הובלת התהליך והכוונה של המטופל הוא המטפל, אשר תפקידו להציף נקודות הדורשות התייחסות ומשרתות את יעדי הטיפול בצורה הטובה ביותר.

דרישות מקדימות למטפל במוזיקה

כדי לטפל במוזיקה בישראל, יש לקבל הסמכה, לאחר לימודי תואר שני בטיפול בעזרת מוזיקה, או תואר שני בתחומי הטיפול, אשר סיימו הסמכה בלימודי טיפול בעזרת מוזיקה.

נוסף על כך, מטפל במוזיקה צריך לקבל אישור ממשרד הבריאות וגם תעודת מטפל מוסמך, לפני שיוכל להתחיל לטפל בצורה חוקית. כמו כן, עליו לעמוד בשורה של תנאים המתייחסים בעיקר לרמת השליטה שלו בתחום המוזיקה, כמו יכולת נגינה על מספר כלים, היכרות עם ההיסטוריה של המוזיקה ועוד.

אופן הפעולה של טיפול במוזיקה

מוזיקה היא שפה לא מילולית, אך מאוד מורכבת ובעלת רבדים רבים בעומקים שונים.

יש בה צלילים, מקצבים ולפעמים גם מילים.

היא מאפשרת לנפש להירגע בעזרת צלילים מרגיעים, אך גם המקצבים משפיעים לטובה על המוח, על ידי כך שהם מזכירים באופן תת מודע את קצב פעימות הלב.

המקצבים הללו גם יוצרים סדר וארגון במנגינה ולכן מעניקים למאזינים תחושת שליטה מחודשת, לצד היכולת להשיב סדר וארגון למקומות בהם אבדה השליטה בעבר.

ניתן לחוות טיפול באמצעות מוזיקה בפורמט קבוצתי, או פרטני, כאשר לכל אחת מן האפשרויות יש יתרונות משלה.

טיפול קבוצתי במוזיקה

כך למשל, טיפול קבוצתי מסייע לחזק יכולות חברתיות ויכולות תקשורת. בשלבים מתקדמים יותר, טיפול קבוצתי יכול לפתח אצל המטופל יכולת תכנון, יצירה וביטוי בצורות שונות, דרך יצירה של מוזיקה ואף לחזק קשרים עם הקהילה ולתרום לתחושת העצמה, על ידי ביצוע הופעות בפני אוכלוסיות מוחלשות למשל.

טיפול קבוצתי לדוגמא יכול להתחיל בחלוקה של כלי נגינה למשתתפים, חקר של כלי הנגינה והפקה של צלילים, כאמצעי גישה לרגשות ומחשבות סמויות.

טיפול פרטני במוזיקה

מנגד, טיפול פרטני מתאים במיוחד לאנשים שיש להם קושי גדול ביצירת תקשורת בריאה עם הסביבה, קשיים ביצירת יחסי אמון וקרבה ועוד.

הטיפול במסגרת פרטנית מאפשר למטפל ליצור סביבה מוגנת ובטוחה לטיפול, אשר מקלה על המטופל להיחשף ולהיפתח. כך אפשר להתחיל תהליך טיפולי של יצירת אמון, לאחריו אפשר להתקדם לתהליכים נוספים, לפי יעדי הטיפול הנקודתיים.

טיפול פרטני לדוגמה, יכול להתחיל בהאזנה לצלילים שונים, או לחנים, אשר נבחרו על ידי המטופל ויש להם תפקיד בייצוג רגשות ומחשבות שלו. לאחר מכן המטפל ינסה להביא את המטופל להתבטא באמצעות נגינה, או שירה, הלחנה וכתיבה ואף ריקוד לצלילי מוזיקה.

לסיכום, מטפלים במוסיקה בירושלים מספקים טיפולים תומכים בעזרת מוזיקה לקשת רחבה של מטופלים. ניתן להשתמש באמצעים מגוונים לצורך יצירת ביטוי, סביבה תומכת ומוגנת, תקשורת בינאישית ועוד.

דילוג לתוכן