מה זה תרפיה במוזיקה

מוזיקה נוגעת בחיים של כולם. הצלילים שלה חודרים לבתים, למקומות עבודה ואפילו נמצאים באופן קבוע בכלי רכב.

כל מי שאוהב להאזין למוסיקה, יודע כי יש לה כוח מסתורי להשפיע על מצב הרוח שלנו.

מוסיקה מרגשת יכולה להוריד דמעות. מוזיקה עליזה יכולה להגביר את רמות השמחה גם אצל אנשים עצובים. המוזיקה יכולה להעציב ואפילו להכעיס.

אבל לא כולם יודעים, שהמוזיקה יכולה להשפיע גם על היכולות הקוגניטיביות והפיזיות, הרגשיות והחברתיות של בני אדם, לפעול בתור גורם שיקומי משמעותי ולסייע לבני אדם להתמודד עם שלל אתגרים.

אז איך זה עובד בדיוק?

תרפיה במוזיקה כמו שלא דמיינתם

השפעותיה של תרפיה במוזיקה משתנות בהתאם למאפיינים שונים של המטופל, כמו גיל יכולות שונות ומטענים רגשיים.

המוזיקה יכולה לפעול בתור גורם מעורר מוטיבציה, שמעודד את המטופל לעשות מאמץ נוסף לטובת הטיפול, או בתור גורם משקם. היא יכולה לספק אפשרות ביטוי נוספת לרגשות חבויים, להתמודד עם מגוון רחב של בעיות ואפילו להפחית את תחושת הכאב – גם במצבים קיצוניים, כמו לידה.

למעשה מחקרים רבים נעשו בתחום, רק כדי להוכיח כי כאשר מוזיקה מעורבת, המטופלים סובלים פחות, משתקמים מהר יותר ומצליחים לגייס כוחות חדשים, כדי להמודד עם מצבים שונים.

מחקר שנערך בבוסטון עם נשים הרות, הראה כי נשים ששמעו מוזיקה במהלך הלידה חשו פחות כאב ואף הצליחו לתת ביטוי בצורה טובה יותר לתחושות שלהן.

חולי סרטן מושתלי מח עצם שטופלו באמצעות מוזיקה חשו פחות כאב לעומת מושתלים אחרים ואף התפתחו בגופם תאי דם לבנים רבים יותר, מהר יותר –

ואלה רק חלק מהדוגמאות.

מה הופך את המוזיקה לכלי טיפולי?

בזכות היותה שפה לא מילולית, מוזיקה יכולה לגעת בנקודות עמוקות אצל המטופל, לסייע ולשחרר הבעה רגשית. יחד עם זאת, מוסיקה מאופיינת גם במקצבים ברורים וייחודיים, אשר מסייעים ליצור תחושות של סדר וארגון ואף מתכתבים בדרכם עם קצב פעימות הלב, מה שיוצר אפקט מרגיע.

משום התכונות הללו, מוזיקה מתאימה מאוד בתור כלי טיפולי לאנשים אשר היכולת הוורבלית שלהם לא חזקה במיוחד, או שאינם מעוניינים להשתמש בה בתור כלי טיפולי מסיבות שונות, אך היא מתאימה גם לאנשים ורבליים, אשר המציאות הרגשית שלהם קשה מאוד ולכן ביטוי ורבלי שלה הוא קשה מדי.

איך תרפיה במוזיקה עובדת?

תרפיה במוזיקה שייכת לתחום התרפיה באומנות, אשר עושה שימוש באלמנטים שונים מעולם האומנות, כדי להקל על מטופלים בתחומים שונים להתמודד עם קשיים רבים במישור הרגשי, התפקודי והגופני.

אפשר למצוא בתוך הפרשנויות השונות בתחום התרפיה במוזיקה שימוש בתיאוריות המסורתיות של פסיכותרפיה, לצד שימוש בתהליכי יצירה, שימוש בכלי נגינה שונים ועוד.

צורת הביטוי הספונטנית של המוזיקה מאפשרת גישה בלתי אמצעית וישירה לתוך הנפש. קל יותר להתבטא באמצעותה בהשוואה לשפה הוורבלית. ניתן להעביר באמצעות מוזיקה רגשות, תחושות וכוונות ולכן היא כלי מצויין לטיפול בקשיים רגשיים.

יחד עם זאת, תרפיה במוזיקה אינה עוסקת בלימוד המוזיקה בפני עצמו, אלא ככלי להשגת מטרות שונות בתהליך הריפוי.

למעשה, הטיפול בעזרת מוזיקה זכה למקום של כבוד בעולם הטיפולי, עד כי אפשר למצוא מטפלים במוזיקה במחלקות שיקומיות בבתי חולים, בגני ילדים, בעולם החינוך המיוחד ואף בבתי סוהר, בתי אבות, קליניקות פרטיות ועוד.

למי מתאים לקבל טיפול בעזרת מוזיקה?

תרפיה במוזיקה יכולה להתאים למטופלים מגיל 3 ומעלה, אך מתאימה למטופלים מכל קשת האוכלוסיה, עם כמעט כל סוג של בעיה.

היא יכולה לסייע לטיפול בבעיות פיזיות, נפשיות, תקשורתיות, התנהגותיות, חברתיות, שכליות ואפילו רוחניות.

הטיפול באמצעות מוזיקה נשען על התפיסה כי באמצעות השפעה על הרגש אפשר להשפיע על תחומים נרחבים בעולמו הפנימי של האדם, גם אם מדובר על השפעה פיזיולוגית, דרך השגת רגיעה ושליטה במוח.

מטרות הטיפול בעזרת מוזיקה

תרפיה במוזיקה מאפשרת למטפלים להציב מגוון רחב של מטרות, אבל בדומה לשיטות טיפול משלימות אחרות, גם תרפיה במוזיקה מתמקדת בחיזוק האמונות החיוביות של המטופל בעצמו ובסביבה, כדי לסייע לו לגייס את הכוחות הדרושים למימוש הפוטנציאל שלו.

כך ניתן להשתמש במוזיקה כדי לסייע למטופלים אשר מתמודדים עם טראומות מתמשכות, כדי להביע את עצמם בצורה יצירתית, כמו גם לעבד את הרגשות המשתוללים בתוכם.

המוזיקה מאפשרת גם יצירה של חיבור וזהות משותפת במקרים של טיפול קבוצתי.

כל אלה נעשים בעזרת מטפלים מוסמכים ומיומנים כמובן, אשר מיישמים במקביל תמיכה בבריאות הנפשית והפיזית של המטופלים, שינוי דפוסי חשיבה ודפוסי התנהגות הרסניים, למידה של כלים חדשים להתמודדות עם המציאות, הכרות עם טכניקות רגיעה, השלמה עצמית, שיפור יכולות בינאישיות, פיתוח יכולות הבעה ועוד.

תחומים בתוך תרפיה במוזיקה

בתוך התחום הרחב של תרפיה במוסיקה, אפשר למצוא 3 שטחי טיפול עיקריים:

פסיכותרפיה בעזרת מוזיקה

הפרעות פסיכולוגיות וקשיים רגשיים יכולים להשפיע על תחומים רבים בחיים. הם יכולים ליצור הפרעות בתהליכי חשיבה, להשפיע על התנהגות, קשרים ומערכות יחסים, לפגוע ברמת תפקוד של המטופל ועוד.

שימוש במוזיקה בתהליך הטיפולי מאפשר למטופל לשנות דפוסי חשיבה, לחזק תהליכי צמיחה והתפתחות אישית, כדי לחזק את היכולת של המטופל לממש את הפוטנציאל הגלום בו.

שימוש במוזיקה לצרכי רפואה

מוזיקה משמשת באופן קבוע בבתי חולים רבים בעולם ובישראל על תקן כלי להרגעה בעיקר.

השימוש במוסיקה בבתי חולים מתמקד בשלושה מישורים עיקריים:

  • השגת שיווי משקל, איזון, חיזוק כישורים מוטוריים ועוד – בתחום השיקומי.
  • השגת איזון הורמונלי, איזון לחץ דם ודופק, חיזוק המערכת החיסונית וכן הלאה.
  • הפחתה במצבי מתח וחרדה במישור הנפשי רגשי ועוד.

תרפיה במוסיקה בתחום החינוך המיוחד

בתחום החינוך המיוחד, תרפיה במוזיקה משמשת לשיפור יכולות קשב וריכוז, לצורך שיפור יכולות הקריאה, הכתיבה, חשבון וידע כללי, אך גם לצורך שינוי ושיפור תבניות חשיבה, פיתוח פשה ותקשורת וכן הלאה.

כלי נגינה מקובלים בתהליכי תרפיה במוזיקה

כלי נגינה רבים ומגווניםמשמשים בתהליכי תרפיה במוזיקה, בהתאם לבחירת המטפל והמטופל, אך גם בהתאם להשפעה שיש לכלים אלה באופן אובייקטיבי על הנפש והמוח.

  • פסנתר – יכול להיות כלי נגינה מאוד מושך, דומיננטי ובעל השפעה, אך יש גם מטופלים שנרתעים ממנו ומעדיפים כלים יותר מינוריים ומופנמים.
  • מגוון כלי הקשה – משמשים בעיקר להרגעה והרפיה.
  • מגוון כלי מיתר (כינור, גיטרה, צ'לו ועוד) – מאפשרת לנוע תוך כדי נגינה ולבצע עיבוד אפקטיבי של רגשות כלואים.
  • מגוון כלי נשיפה – ממשרוקית ועד טרומבון, מאפשרים ביטוי אוראלי שאינו מילולי.
  • שירה – משמשת כלי הבעה עוצמתי, גורם מתווך ראי לעולם הפנימי של המטופל וחשיפת רגשות, אך ניתן להשתמש בשירה גם לצורך הרפיה והרגעה, גירוי תנועתי ועוד.

מי יכול להיות מטפל במוזיקה?

מטפלים מוסמכים במוזיקה, צריכים לסיים לימודים לתואר שני בטיפול בעזרת מוזיקה, או בעלי תואר שני בתחום הטיפול, אשר סיימו לימודי הסמכה בתחום הטיפול במוזיקה.

מטפלים אלה צריכים לקבל אישור ממשרד הבריאות ותעודת מטפל מוסמך, כדי להתחיל לעבוד באופן חוקי ומסודר וכן עליו לעמוד בשורה נוספת של תנאים, המתייחסים בעיקר לשליטה שלו בתחום המוזיקה.

לסיכום, תרפיה במוסיקה היא אחד מהכלים הטיפוליים החזקים ביותר, אשר מקבלת הכרה נרחבת בזכות תוצאות מדהימות בשטח. ניתן להשתמש בה בצורות שונות, להשגת תוצאות בתחומי טיפול מגוונים.

משום כך אפשר למצוא תרפיה במוזיקה בצורות רבות ומסגרות טיפוליות שונות – גם במוסדות פורמליים, כמו בתי חולים.

דילוג לתוכן