טיפול במוסיקה לילדים

תרפיה במוזיקה, או טיפול במוזיקה לילדים, היא תהליך טיפולי אשר עושה שימוש באומנות המוזיקה, על ידי האזנה, יצירה, נגינה ושירה, כדי לאפשר לילדים שינוי וצמיחה בבריאות הנפשית, הגופנית והשכלית.

השפעות המוזיקה לפי מחקרים

מחקרים רבים שנעשו בתחום הוכיחו כי מוזיקה משפיעה באופן ישיר על המוח, מקלה על שחרור של הורמונים אחראים על יצירת תחושות נעימות ומרגיעות.

אך במקביל ,מוזיקה גם מאפשרת רגיעה ושלווה, מפחיתה תחושות חרדה, מספקת כלים יעילים להתמודדות עם דיכאון וקשיים רגשיים אחרים ואף מסוגלת להפחית רמות של כאב פיזי, לסייע בפיתוח תחושות ערך עצמי, לשפר יכולות קוגניטיביות, שכליות, יכולות תקשורת בינאישית ועוד.

איך המוזיקה פועלת על המוח?

למוזיקה יש השפעה פיזיולוגית ופסיכולוגית על האדם, זה ידוע. אבל יש לכך כנראה שתי סיבות עיקריות:

  1. מוזיקה יכולה לחדור ישירות לרבדים עמוקים של הנפש והשכל בשל היותה שפה בלתי מילולית, אך ברורה, אשר מעבירה מסרים, בעיקר רגשיים ולכן מסוגלת להשפיע על מצב הרוח, או לסייע להביא רגשות שונים לידי ביטוי.
  2. מוזיקה מורכבת מקצבים וצללים, מאורגנים בצורות שונות, אך ברורות ומסודרות. לכן היא מסייעת לגייס תחושות סדר בחיים ובעולם הפנימי. עבור אלה שיוצרים מוזיקה, המוזיקה היא כלי מדהים ללמידה של יצירת סדר וארגון בחיים בדרכים שונות.

כאשר האזנה למוזיקה, או יצירה של מוזיקה נעשית במסגרת טיפולית, היא מאפשרת למטופל להביע את עצמו בסביבה בטוחה ולפתח יכולת טובה יותר של תקשורת בין אישית.

טיפול בילדים בעזרת מוזיקה

ילדים הסובלים מעיכוב התפתחותי על רקעים שונים, מפיקים תועלת רבה מטיפול בעזרת מוזיקה לילדים:

  • יצירת קשר עין
  • אינטראקציה ראשונית עם אנשים אחרים
  • התפתחות יכולות לניהול דיאלוג
  • הבנה ושליטה ברגשות
  • התגברות על פחדים ועל חוסר ביטחון עצמי
  • עקיפת הליקויים הקיימים לצורך יצירת קשר עם הסביבה – ללא מילים

כיצד משתמשים במוזיקה לצורך טיפול בילדים?

במסגרת הטיפול בעזרת מוזיקה, ילדים יכולים לשיר, לנגן, להאזין, לשלב תנועה ומשחק ועוד.

כל האפשרויות האלה מותאמות באופן אישי לצרכים של הילד ולשלבי ההתפתחות שלו.

ניתן למצוא טיפולים קבוצתיים לילדים בעזרת מוזיקה, או פרטניים, או דיאדים -הורה וילד.

כלי נגינה בתהליכי טיפול בילדים

כאמור מעלה, טיפול במוזיקה לילדים יכול להתבצע תוך כדי האזנה למוזיקה, או שירה, או תנועה והבעה רגשית אחרת. אך במרבית המקרים, הילדים נחשפים גם למגוון רחב של כלי נגינה, מתוכם הם יכולים לבחור את הכלי המתאים להם ביותר לצורך ביטוי וחיבור.

בעת טיפולים קבוצתיים, נהוג לפזר כלי נגינה בחדר ולאפשר למשתתפים לבחור את הכלים האהובים עליהם, בתנאי שהם נמצאים כמובן ברמה המאפשרת טיפול מסוג זה.

בצורה זו, גם ילדים צעירים מאוד יכולים להתבטא באמצעות תנועה, או שירה, או נגינה, ליצור קשר, לנוע בחופשיות, להתנסות במוטוריקה עדינה, או גסה וכמובן – להביע רגש.

בטיפול פרטני לעומת זאת, המיקוד הוא ביצירת סביבה בטוחה ותומכת עבור הילד, אשר בתוכה הוא יכול להתבטא בבטחה, ועם הזמן, לאפשר לעצמו להיפתח כלפי המטפל.

כך המטפל יכול להתקדם עם הילד לקראת היעדים המוגדרים בטיפול.

גם בטיפול פרטני, הילד יכול לבחור אם להאזין, או לשיר, לנגן או לנוע, כאשר הבחירה תלויה לפעמים בקצב ההתקדמות של הילד.

לסיכום

טיפול במוסיקה לילדים מאפשר גישה מהירה, עדינה ואפקטיבית לרבדים פנימיים עמוקים, כדי לסיע לילד להתמודד עם קשיים מסוגים שונים. שימוש נכון במוזיקה יכול לסייע לילד להתמודד עם כאב, או חרדה, קשיים מוטוריים, או תקשורתיים, שכליים ורגשיים, לבטא את הקשיים שלו ולמצוא את הדרך לקבל עזרה.

דילוג לתוכן