טיפול במוזיקה לסובלים מדיכאון

חולים בדיכאון קליני, או מז'ורי, סובלים בין היתר ממחשבות טורדניות, חוזרות ונשנות, אשר מקשות על התמקדות בחיובי, או בכל דבר אחר, שיכול להוציא אותם מהתחושה הקשה.

שימוש במוזיקה מאפשר גישה ישירה ולא מילולית אל הנפש, תוך שימוש בכלים פרקטיים, אשר מסייעים לנתק את המחשבות הטורדניות ולתפקד מחוץ למעגל הקשה של דיכאון שמזין את עצמו.

אז איך זה עובד בדיוק?

איך מוזיקה עוזרת להתמודד עם דיכאון?

מוזיקה מורכבת מצלילים, מקצבים ולפעמים גם מילים. אלה יכולים להגיע באופן ישיר לרובדים עמוקים בנפש ובשכל ולהשפיע על מצבי רוח, אך גם על הלך החשיבה, אפילו אצל אנשים הסובלים מדיכאון.

הקשבה למוזיקה מאפשרת כניסה מהירה למצבים רגשיים שונים, אך במקביל מאפשרת למאזינים לבחור אם ואיך הם רוצים להיכנס למצב הרגשי הנ"ל.

בתוך התהליך, הם יכולים לווסת את החוויה הרגשית ולשלוט בה תוך שמירה על מרחק רגשי בריא, המספק תחושת שליטה וקבלה של המצב.

מהלך לדוגמה של תרפיה במוזיקה לטיפול בדיכאון

בשלב הראשון, המטפל מניח למטופל לבחור מוזיקה עצובה, המאפשרת לו להציף את הרגש הדומיננטי שהוא חווה. כך המטופל יכול לחוות לגיטימציה לרגשות שלו, אשר רוב הזמן זוכים להתנגדות מהסביבה, אשר נסה לעזור באמצעות דחיית הרגשות הקשים, אך למעשה עלולה לחזק אותם בשל חוסר היכולת לבטא אמפתיה.

דבר זה מאפשר למטופל להתגבר על תחושת הבדידות, לתת ביטוי לחוויה הקשה שהוא עובר מדי יום, כאשר הוא נאלץ להתמודד עם דיכאון.

לאחר מיצוי של השלב הראשון, אשר לעבור לשלב הבא, בו המטופל בוחר מוזיקה שמחה, כדי להיפגש עם מערכת הרגשות החיוביים, אשר לא באו לידי ביטוי זה זמן רב.

הרגש המתעורר בעזרת המוזיקה מאפשר למטופל לבנות מערך שליטה מחודש ברגשות ולהתחבר ביתר קלות לרגשות חיוביים בעתיד.

תוצאות טיפול במוזיקה לסובלים מדיכאון

מחקרים מראים כי מטופלים במוזיקה מראים ירידה במדדי הדיכאון, מפתחים יכולת שמירה על ריחוק מהמחשבות השליליות, מצליחים להפחית רגשות שליליים ומחשבות שליליות, מציגים עלייה ברגשות חיוביים ומחשבות חיוביות ועוד.

החשיפה והלגיטימציה לרגשות השונים מאפשרת למטופל להפוך את המוזיקה למשאב זמין עבורו, לצורך התמודדות עתידית עם קושי רגשי, גם באופן עצמאי, מחוץ לחדר הטיפולים.

למי מתאים טיפול במוזיקה נגד דיכאון?

למרות השימוש העקבי במוזיקה, טיפול בעזרת מוזיקה אינו מצריך מהמטופל ידע בנגינה, או במוזיקה. משום כך, כל אדם, החל מגיל 3, יכול לקבל טיפול בעזרת מוזיקה, למצבים של דיכאון, אך גם לצורך התמודדות עם קשיים פיזיים, שכליים, רגשיים, קוגניטיביים ועוד.

המוזיקה מאפשרת חיבור לרגשות עמוקים, שחרור רגשות כלואים, ביטוי רגשי, וכן הלאה, אך היא גם משמשת ככלי טיפולי עוצמתי לטיפול בכאבים, פיתוח יכולות שונות – תקשורת בינאישית, ארגון, שליטה עצמית, שיתוף פעולה, תכנון והבנייה, כמו גם תחושת ערך עצמי, פיתוח מחודש של תחושת האמון בבני אדם ועוד.

מה עושה המטפל בעת הטיפול?

תפקידם של מטפלים באמצעות מוזיק ה הוא לתווך בין המטופל לבין כלי הנגינה, והמוזיקה שבוחרים להאזין לה. לאחר מכן המטפל יכול לעזור למטופל להתמודד עם הרגשות שעולים בו ובהמשך, לעבוד איתו על תקשורת בינאישית, כמו גם על יכולות אחרות שהמטופל מעוניין לפתח.

לסיכום, טיפול במוזיקה לסובלים מדיכאון הוא כלי רב עוצמה, המאפשר ביטוי רגשי לאנשים מתקשים בהבעה מילולית מסיבות שונות. טיפול במוזיקה מאפשר למטופל לחוות קשת של רגשות וחוויות, לעבד אותם בצורה בריאה וללמוד כיצד לשלוט מחדש בתחושות והרגשות שלו.

דילוג לתוכן