טיפול במוזיקה לנוער בסיכון

טיפול בעזרת מוזיקה יכול להשפיע לטובה על תחומים רבים בחיי המטופל.

זהו טיפול ייחודי, שמתאים לכל סוגי האוכלוסייה, אך מתאים במיוחד לאנשים שמתקשים להתבטא בצורה ורבלית. משום כך, בני נוער מוצאים לא אחת מפלט ונחמה במוזיקה, כשהם על תקן מאזינים, אך יכולים להפיק ממנה תועלת רבה אף יותר, בתור כלי לביטוי הקשיים הרגשיים ואף לחיזוק יכולות אישיות שונות.

איך מוזיקה יכולה לעזור לנוער בסיכון?

 כאמור, מוזיקה משמשת מקור לנחמה ורגיעה. היא משפיעה ישירות על המוח, מאפשרת להקל במצבי חרדה ומתח ואף מסוגלת להשפיע על תופעות פיזיולוגיות, כמו דופק מהיר, לחץ דם גבוה ואף להקל על כאבים פיזיים באופן משמעותי.

לצד התועלות הללו, אשר נובעות בעיקר מהאזנה למוזיקה, מוזיקה יכולה לשמש גם אפיק חיובי לביטוי, אצל אנשים שיש להם קושי עם ביטוי מילולי. כידוע, אצל בני נוער רבים, זהו קושי נפוץ.

במיוחד בני נוער הנמצאים במצבי סיכון ומצוקה, אשר כבר חוו מצבים קשים אשר הפרו את האמון שלהם בעולם המבוגרים ובני אדם בכלל.

נוסף על כל אלה, תרפיה בעזרת מוזיקה מאפשרת למטופלים רבים לחזור לחוש שליטה בחיים, מאפשרת להם לחוש ערך עצמי מחודש, לשמש עוגן משמעותי בחיים, לתרום להעצמה אישית ואף לחזק את הקשרים עם הקהילה.

מסגרת תומכת בעזרת מוזיקה

המשיכה הטבעית של רוב בני הנוער לעולם המוזיקה מסוגלת להביא אותם לשתף פעולה עם מסגרות מסודרות שבהן מתקיימים טיפולים בעזרת מוזיקה, על ידי שימוש ביצירה של מוזיקה לצרכים טיפוליים.

באופן טבעי, המסגרות הללו מעודדות ביטוי מוזיקלי של בני הנוער, אך גם מאפשרות להם לחזק קשרים עם הקהילה באמצעות יוזמות של מופעים מוזיקליים לקהילה.

באופן הזה, טיפולים בעזרת מוזיקה לבני נוער בסיכון מאפשרים למטפלים לחזק אצל בני הנוער את היכולת להשתייך למסגרת קבועה ותומכת, לחדש את תחושת האמון בסביבה, להפחית תחושות ניכור ודחייה, לעודד הרגלים של מחויבות ואחריות, התמדה, עבודת צוות ואף מקצועיות.

היבטים שונים של תרפיה במוזיקה לנוער בסיכון

תרפיה לנוער בסיכון בעזרת מוזיקה יכולה להתבצע בשלל דרכים, אשר מטרתן לקרב את בני הנוער לדמויות סמכות אמינות, לחזק קשרים בין בני הנוער עצמם וביניהם לבין הקהילה, לחזק את תחושת היכולת שלהם על ידי תרומה לקהילה בדמות מופעים מוסיקליים לאוכלוסיות שונות ועוד.

בחירת המסגרת הטיפולית המתאימה מבוססת על רמת הקושי של המטופל, על היכולות האישיות שלו וכן על ההעדפות האישיות שלו.

כך למשל, ניתן להפעיל קבוצה טיפולית במסגרת להקה, שבה בני הנוער מתכננים, מפיקים ומוציאים לפועל מופעים.

ניתן ללמד את בני הנוער המעוניינים בכך, לפתח קריירה מוזיקלית פעילה, בתפקיד דיג'יי, או נגן. ניתן ללמד את בני הנוער להלחין ולכתוב שירים, ככלי לביטוי רגשי, אך זהו גם אפיק דרכו הם יכולים לבטא מסרים ורגשות תוך ארגון מובנה של הצלילים והרגשות.

למה טיפול במוזיקה הוא יעיל?

מוזיקה יכולה לגעת עמוק בנפשו של המטופל, בזכות היותה שפה לא מילולית. היא מסייעת לשחרר ולהביע רגשות כלואים, אך יש בה גם הרבה יותר.

היא בנויה במקצבים שונים, אשר מסייעים ליצור תחושה של שליטה, סדר וארגון. המקצבים הללו גם מזכירים את קצב פעימות הלב ולכן הם מרגיעים ומנחמים.

לסיכום, מוזיקה היא כלי רב עוצמה, לחבר בין אנשים, לחזק יכולות הבעה מגוונות, כמו גם לרכוש יכולות חשובות נוספות. היא יכולה להרגיע או לעורר, היא יכולה לשמש אמצעי תקשורת חיובי והיא לא מאיימת בשום צורה. משום כך היא מתאימה מאוד בתור כלי ריפוי לבני נוער.

דילוג לתוכן