טיפול במוזיקה בעבודה עם קשישים

כל מי ששמע בחייו מוזיקה, יודע שיש לה השפעה אדירה על הנפש ועל השכל.

מוזיקה יכולה להשפיע על מצב הרוח, לעזור לאנשים להתחבר לרגשות חבויים ואף לבטא רגשות כאלה.

בגלל השפעתה העוצמתית, מוזיקה נחשבת כלי טיפולי יעיל במיוחד, עבור אנשים מכל שכבות האוכלוסייה והגילאים, אשר עבורם, מוזיקה היא דרך להתמודד עם כאב, או קושי ואפילו מחלה.

אך כיצד מוזיקה מאפשרת לסייע בטיפול בקשישים?

יתרונות החיבור למוזיקה בחיים

אינספור מחקרים נערכו בנושא השפעת המוזיקה על האדם. תוצאות מחקרים אלה מראות באופן עקבי את ההשפעות המיטיבות והמדהימות למדי של מוזיקה על היבטים כה רבים בחיים.

מוזיקה יכולה להשפיע באופן ישיר על תפקוד המוח, לעודד הפרשת הורמונים כמו דופמין, אשר ממלא תפקיד חשוב במנגנון העונג במוח ומאפשר לאנשים לחוש טוב יותר.

כך גם אוקסיטוצין, המכונה הורמון האהבה ומסייע ביצירת קשרים חיוביים עם אנשים אחרים.

מוזיקה יכולה להפעיל תגובות שונות בכל המוח ולא רק בחלקים הקשורים ישירות לצלילים ושמיעה.

כתוצאה, ניתן להיעזר במוזיקה כדי להקל על כאבים גופניים, אפילו כאבים קיצוניים, כמו אלה הנוצרים בגוף האישה במהלך לידה למשל. מוזיקה מסייעת בתהליכים של הורדת לחץ דם, הפחתת מצבי חרדה, שליטה בכעסים, פיתוח קשרים בינאישיים, פתיחת אפיקי ביטוי חדשים לאנשים מתקשים להתבטא באופן מילולי ועוד.

יתרונות המוזיקה בטיפול בקשישים

המאפיינים המדהימים הללו של השפעת המוזיקה על בני אדם מציבים אותה בתור כלי טיפולי חזק ואפקטיבי. זוהי שפה בלתי מילולית, שכל אחד יכול להתחבר אליה ולהשתמש בה, גם אם הוא לא יכול לדבר.

מוזיקה היא כלי מושלם לביטוי רגשות, גם כאשר מאזינים לה, גם כאשר יוצרים אותה וגם כאשר מנגנים, או שרים אותה.

לכן מוזיקה משמשת פעמים רבות בתהליכי טיפול המצריכים עיבוד רגשי, אך היכולת של מוזיקה לסייע גם בהתמודדות עם כאב פיזי, עם קשיים קוגנטיביים ומוטוריים, עם תחושות ערך עצמי וכן הלאה – הופכת אותה לכלי טיפולי מושלם לעבודה עם קשישים, אשר עשויים לסבול מקשת רחבה של קשיים בתפקוד ובכלל.

הוכח כי תהליכי טיפול בקשישים חולי אלצהיימר לדוגמה, פועלים ביעילות רבה יותר, כאשר נעשה שימוש במוזיקה. ניתן לשלב קשישים בקבוצות שירה ונגינה, להשתמש במוזיקה לצורך האזנה ועוד.

נמצא כי אצל קשישים שטופלו באמצעות מוזיקה, נעצרה ההידרדרות של היכולת השפתית, לעומת אחרים שלא טופלו בעזרת מוזיקה.

בנוסף, השמעת מוזיקה מעוררת ושמחה, משפיעה לטובה על מצב הרוח הכללי של קשישים, אשר מגלים התנהגויות חיוביות, במקביל להפחתת תחושות חרדה ודיכאון (טבעיות בגילאי זקנה) כאשר משמיעים להם מוזיקה.

אף הנוירולוג הנודע אוליבר סאקס, מעיד על השפעתה הטובה של מוזיקה, בעיקר על קשישים חולי דמנציה ואלצהיימר, אשר מצליחים בעזרת המוזיקה, להתחבר לזכרונות ורגשות אשר אינם נגישים להם יותר.

טיפול במוזיקה בבתי אבות

מנהלי בתי אבות ברחבי העולם, פועלים כיום מתוך הבנה של השפעת המוזיקה על חיי המטופלים ושל האפשרות לסייע לקשישים בתחומים רבים, בעזרת המוזיקה.

דבר זה משפיע לטובה על היכולות החברתיות, הקוגניטיביות, הרגשיות והשכליות של הקשישים, מסייע להם להתמודד עם כאב ואף אובדן, מסייע להם להכניס תחושת שליטה וסדר, אשר אבדה להם באופן חלקי ואף מסייעת להכניס תחושות של אופטימיות לסל התחושות והרגשות המורכבים הפוקדים את הקשישים בשנותיהם המאוחרות.

לסיכום

מוזיקה מאפשרת לקשישים לשמור על חיוניות ושמחת חיים גם בגיל השלישי, מספקת להם כלי נוסף להתמודדות עם קשיים, כאבים ומצוקות שונות, מכניסה אופטימיות לחיים מלאי שינויים וחוסר שליטה ומאפשרת להם לאמץ גישה חיובית, אשר משפיעה באופן ישיר על איכות החיים שלהם.

דילוג לתוכן